top of page

חוות דעת אקטוארית

חוות דעת אקטוארית נועדה לחשב את גובה ההפסד שנגרם כתוצאה מאירוע שנגרם לעובד / מבוטח עקב צד ג'.
כדי לבצע הערכה כמותית, יש למפות את מכלול הנושאים, כדי שיהיה ניתן לבצע תחשיב ולהסביר ללקוח / עו"ד שלו בצורה ברורה ונגישה את הממצאים, לכן יש חשיבות רבה לתאום הציפיות בתחילת העבודה (חומרים נדרשים למתן חו"ד, אופן הליווי, תוצרים שיקבל, לוחות זמנים, עלות). 

קבלת חוות אקטוארית תאפשר לכם לקבל הערכת מחיר כספי לפגיעה הרלוונטית, מה שבהרבה מקרים יאפשר למצות את התהליך מול צד ג' באמצעות תהליך גישור או באמצעות ניהול מו"מ ישיר ללא התערבות של הליך משפטי, כאשר בחלק מהמקרים יהיה צורך לפנות לערכאות משפטיות.
החלטה לגבי לתביעה משפטית צריכה להיבחן בזהירות יחד עם עו"ד והאקטואר, וזאת על מנת לשקול את כל היתרונות והחסרונות של ההחלטה. 

זהות האקטואר

לאור המורכבות של הנושאים הפנסיוניים ושיקולי שכר, מאוד מומלץ להיעזר בחוות דעתו של אקטואר חבר מלא באגודת האקטוארים שהינו הגוף הבלעדי להסמכה והכשרה שוטפת של האקטוארים בישראל.
אלכסיי טרקשינסקי הינו אקטואר FILAA, חבר אגודת האקטוארים הישראלית,
ו- Certified Enterprise Risk Analyst מטעם אגודת CGA, אוקפורד UK.

חוות דעת אקטואריות עוסקות במגוון נושאים שמחייבים ידע מקצועי וניסיון, כאשר הערכת שווי של ההפסדים עלולים להגיע לסכומים מהותיים של מאות אלפי שקלים אף מעל מיליון שקלים, לכן דגש עיקרי של הלקוח או עורך דינו צריך להיות על זהותו של האקטואר שיבצע את תחשיב הנזק.

אגודת האקטוארים הישראלית קיימת מאז שנת 1946, מגדירה את הסטנדרטים של הכשרה, מקצועיות ואתיקה בהתאם לדרישות האגודה הבינלאומית. החל מ- 2014 נמצאת בהסכם הדדיות עם Institute and Faculty of Actuaries) IFoA) 

footer-logo אגודת אקטוארים ישראלית.png
institute and faculty of actuaries.jpg

:שיקולים חשובים שיש לקחת בחשבון לפני שמתקשרים עם אקטואר

מטרתו המרכזית של אקטואר שמתקשר עם לקוח לצורך מתן חוות דעת אקטוארית להגיש חוות דעת ברורה ומפורטת מספיק, כדי להסביר למזמין העבודה את תוצאות החישוב ומשמעותן, כאשר בד"כ יש לכסות נושאים כמו:

  • מטרת חוות הדעת.

  • הנחות הבסיס (על אקטואר לגלות אחראיות בקביעת הנחות עליהן הוא מסתמך בתחשיבים שלו - לבדוק שניתן לתמוך בהנחות באמצעות עקרונות אקטואריים מקובלים, מידע שהתקבל מהלקוח ו/או עורך דין, חוקים ו/או תקנות).

  • פירוט של ניסיון והשכלה של אקטואר.

  • פירוט מידע שעמד לרשות האקטואר לביצוע העבודה.

  • דיון - פרק חשוב שמסביר את הנחות הבסיס ועקרונות החישוב.

  • תוצאות החישוב.

  • לפעמים יינתן ביטוי לרגישות של שינוי ההנחות המרכזיות בחו"ד, במידה וקיימת אי בהירות לגבי אופן קביעת ההנחה.


דוגמאות לאירועים שחוו לקוחות המשרד שפנו לקבל חוות דעת אקטוארית:

  • הפסדי שכר - פערי שכר שמשולמים בפועל לעובד ביחס לשכר לפי חוזה / הסכם הקיבוצי.

  • איזון כספי החיסכון הפנסיוני - הליך גירושין

  • הערכת שווי חברה או עסק - הליך גירושין

  • העדר רכישת כיסוי ביטוחי ראוי - בד"כ מדובר על כיסויי נכות ושארים.

  • הערכת שווי התקבולים  - בין אם שיערוך תשלומי העבר או ערך הנוכחי של התשלומים העתידיים.

  • טעות בשיקול דעת בשלב עריכת מבנה הפוליסה של משווק פנסיוני או סוכן ביטוח.

  • בחינת שווי התקבולים ממבטח אחד כדי לקזז את שווי התקבולים מתוך התשלומים של מבטח אחד.

  • אחריות מקצועית - בעקבות פגיעה במצבו הפיזי או מנטלי של האדם שעבר תהליך רפואי כלשהו.

  • תאונות עבודה או תאונות דרכים שמביא לתשלומי קצבת נכות או שארים מטעם ביטוח לאומי וחברת הביטוח / קרן הפנסיה. 


קיימות סיבות נוספות שמצריכות הגשת בחוות הדעת האקטוארית, כאשר בעצם כל אחד מהלקוחות הוא עולם ומלוא,
לכן הטיפול בכל לקוח ולקוח הוא אישי - לכן רק אחרי שיחה ראשונית ומיפוי הסיטואציה, יהיה ניתן להמליץ על המשך ההתקשרות.

:לשיחה היכרות ישירה עם אקטואר

אנחנו פה כדי לסייע, שלחו פנייה ונחזור אליכם בהקדם

bottom of page