top of page

פנסיה תקציבית

פנסיה תקציבית היא שיטת תקצוב כספי המדינה למימון הפנסיה של עובדים המדינה השונים, כאשר ביסוד השיטה עומד וותק העובד שמהווה פקטור מרכזי בצבירת זכויות פנסיוניות שיקבעו בסופו של דבר את גובה הפנסיה שיקבל עם פרישתו.

פנסיה התקציבית הינו המבנה הוותיק ביותר של שיטת המימון של הפנסיה עבור עובדי המדינה, כאשר מימון הפנסיה מתוקצב באופן מלא על ידי המדינה, משמע משלמי המיסים וכך באופן מקיף מהווה מס מקיף בצורתו הנוכחית.

החל מסוף שנת 2003 הפסיקו צירוף העובדים לפנסיה תקציבית, לכן מינואר 2004 ואילך העובדים צורפו לפנסיה צוברת שמבוססת על הפקדות משותפות של העובד (תגמולי העובד) והמעביד (תגמולי המעביד ופיצויים) שצוברות תשואה כפונקציה של תשואות שמייצרת קרן הפנסיה ומחולקים במקדם הקצבה עם יציאתו של החוסך לפנסיה מיג 60 ואילך. 

שיעור פנסיה

העובדים צוברים שנות וותק, כאשר כל שנת וותק שצוברים תורמים לצבירת פנסיה בשיעור 2% משכר האחרון לפני הפרישה.
כך, אחרי 35 שנות שירות ניתן להגיע לפנסיה מרבית של 70% מהשכר האחרון, כאשר צבירת וותק גבוה יותר יזכה את העובד שמענק שנים עודפות שגובה מוגדר כמכפלה של מספר שנים העודפות ו3/4 משכר הקובע לתשלומי הפנסיה.

בחלק מהמקרים העובדים יכולים לפרוש כבר בגיל צעיר יותר, למשל קציני צה"ל בעלי פנסיה תקציבית יכולים לפרוש כבר מגיל 50 אפילו מעט מוקדם יותר. עובדי הוראה למשל יכולים לפרוש מגיל 59 ואילך, כאשר עובדי מדינה אחרים החל מגיל 57.
כל זאת בתנאי והעובד צבר וותק של 10 שנים לפחות.

תגמולי העובד

עם הקמת המנגנון למימון הפנסיה התקציבית בראשית דרכו, המימון תוקצב באופן מלא על ידי המדינה, כאשר החל משנת 2004 המבוטחים בפנסיה התקציבית משלמים דמי ניהול (תגמולי עובד) בשיעור 1.0% משכרם הפנסיוני, שעלה ל 2.0% החל משנת 2005.

לפי הערכה גסה, כדי שפנסיה התקציבית תהיה מאוזנת אקטוארית באופן מלא, הפקדה שוטפת צריכה לעמוד על 30%-40% משכר העובד, מה שאומר שהעובד תורם לפנסיה שלו הפקדה שולית ביותר ונהנה מזכויות שממומנות באופן כמעט מלא ע"י קופת המדינה (מעל 90% מעלות הפנסיה).
לעומת זאת, בפנסיה הצוברת העובד תורם 6.0% מתגמולי העובד, כאשר הפקדה המלאה הינה 20.8%, לכן תרומתו של העובד לפנסיה שיצבור היא כמעט 30% מעלות הפנסיה הכוללת, כאשר 70% הנותרים ממומנים ע"י המעסיק (מדינה או חברה בה מועסק).

פנסיית נכות

עובדים בעלי פנסיה התקציבית שפורשים עקב מצבם הבריאותי זכאים לתשלום קצבת פנסיית הנכות ללא קשר לגילם.
שיעור הקצבה שיהיה זכאי לו העובד תלוי בוותק שצבר העובד עד הכניסה לנכות ואחוז הנכות.

התנאי לזכאות לפנסיית הנכות הוא להיות בהסדר פנסיה התקציבית 5 שנים לפחות בטרם הכניסה למצב הנכות.

חישוב פנסיית נכות

שיעור פנסיית נכות מחושב כגבוה בין שתי החלופות להלן, כאשר שיעור המרבי לא יעלה על 70% על שכר הקובע.

  • שיטת הפרומילים:
    שיטה זו קובע ששיעור פנסיית הנכות יהיה מורכב מ- 20% ועוד 3 פרומילים על כל אחוז נכות.
    לפיכך, שיעור קצבה מרבי לפי יטה זו עומד על 50% (20% ועוד 0.003% שמוכפל ב- 100 במידה ואחוז הנכות היא 100).

  • שיטת הוותק:
    שיטת וותק קובעת ששיעור פנסיית הנכות יחושב כמכפלה של 2.0% בוותק העובד בטרם הכניסה למצב נכות.


דוגמא שממחישה את אופן החישוב של קצבת נכות:

נניח ועובד הרוויח שכר של 20,000 ש"ח הפך לנכה אחרי שצבר וותק של 30 שנים, הוא בעל דרגת נכות של 100%:

  • שיטת הפרומילים:
    3 פרומילים כפול 100 מביא 30% ועוד תוספת של 20%, לכן שיעור קצבה הכולל הוא 50%.

  • שיטת הוותק:
    וותק של 30 שנים שמוכפל ב- 2.0% מביא לקצבה של 60%.

לפיכך העובד יהיה זכאי לפנסיית נכות בשיעור 60% (הגובה מבין שתי החלופות).​

מספר עובדות מבחינת הזכאים לפנסיה התקציבית במדינה וגובה הפנסיה  

אקטואר פנסיה תקציבית

ישנם הרבה מצבים בהם נדרשת חוות דעת אקטוארית בנושאים שעוסקים בזכויות פנסיה התקציבית.
מבין חוות הדעת שבוצעו עד היום ניתן למנות מספר מקרים היותק נפוצים שקרו ללקוחותינו:

  • צירוף עובדים לפנסיה צוברת במקום פנסיה התקציבית מה שמביא לצבירת פנסיה נמוכה בהרבה מזו של התקציבית.

  • אי דיוקים שחלים בעקבות הפערים ברכיבי השכר בתלוש העובד לבין הרכיבים שנלקחו לחישוב הפנסיה התקציבית.

  • זכויות בפרישה מוקדמת שלטענתו של העובד בוצעה שלא כחוק והוא מעוניין לדרוש פערי פנסיה שהיה יכול לצבור אילולא פרישתו. 

bottom of page